De dood van Prinses Christiane Eberhardine von Brandeburg-Bayreuth, die als echtgenote van Koning August II over Polen heerste, dompelde in de herfst van 1727 Saksen in een diepe rouw. Het is ter harer nagedachtenis dat Johann Sebastian Bach de 'Tombeau de Sa Majesté la Reine de Pologne' schreef. Die cantate staat centraal op deze cd van het Ricercar Consort, dat geleid wordt door zijn oprichter Philippe Pierlot. Naast de 'Tombeau' worden drie solowerken voor orgel gespeeld alsook de Missa BWV 234, die zoals elk van Bachs andere korte missen enkel uit een Kyrie en een Gloria bestaat.
Van bij de eerste tonen van de Missa – waarmee de cd opent – valt op hoe slank en transparant Pierlots benadering is. Dat heeft in de eerste plaats te maken met de behandeling van de koorpassages. Pierlot verkiest een enkelvoudige bezetting van het koor, wat betekent dat de vocale solisten zowel de aria's als de koorpartijen voor hun rekening nemen. Zo krijgt de luisteraar geen traditionele koorklank gepresenteerd, maar een doorzichtig vierstemmig geheel waarin niet alleen het vocale contrapunt maar ook de orkestrale begeleiding veel duidelijker naar voren komt. Die orkestrale begeleiding wordt uiterst verfijnd en vol expressieve stuwing verzorgd door het Ricercar Consort. Nu eens zijn het de instrumentale solisten – met een bijzondere vermelding voor de warme hobo d'amore – dan weer de fantasievolle continuogroep die indruk maken. Alles wordt perfect geleid door Pierlot die steevast voor erg natuurlijke tempi kiest, waardoor elke noot haar plaats krijgt en niets overhaast klinkt. Waar nodig durft hij te kiezen voor een bijna romantische expressiviteit om even later zijn muzikanten alweer op te zwepen met heerlijk dansante ritmes. Onder zijn meeslepende leiding creëren de vier vocale solisten een erg homogene en lichte koorklank, maar presteren niet allemaal even sterk in hun solo's. Zo zorgt altus Carlos Mena voor een aangrijpend moment met zijn aria "Wie starb die Heldin" maar blijft tenor Jan Kobow net iets te veel op de vlakte in het daaropvolgende recitatief. Erg mooi is dan weer de fijne, gedoseerde klank waarmee Katherine Fuge haar aria's de nodige diepgang weet te geven. Tot slot verdient organist Francis Jacob alle lof voor zijn vertolking van de drie werken voor orgel. Zowel in de bijna meditatieve fuga als in het rustgevende "Herzlich tut mich verlangen" of de virtuoze, ietwat donkere prelude vallen zijn fijnzinnige spel en zijn natuurlijke fraseringen op, naast de uitgebalanceerde opbouw die hij elk van zijn solo's meegeeft.
Met deze 'Tombeau' leveren Ricercar Consort en Philippe Pierlot een wondermooie cd af. Ze bewijzen eens te meer dat ze in dit repertoire tot de boeiendste vertolkers behoren.
Meer over Johann Sebastian Bach
Verder bij Kwadratuur
Interessante links