Het label CORO zorgt hier voor vijf cd's met heruitgaven van The Sixteen, een van Engelands rijkste en oudste barokkoren. Voor deze opname van het 'Weihnachtsoratorium', de 'h-moll' of 'Hohe Messe' en drie cantates werden ze begeleid door het barokorkest The Symphony of Harmony and Invention. De opnames zijn naar de maatstaven van de barokmuziek, die in de twee laatste decennia een hoge vlucht heeft genomen al vrij oud en dateren van tussen 1990 en 1994.
Het 'Weihnachtsoratorium' begint behoorlijk indrukwekkend: het openingskoor - bedenk maar eens hoe opwindend het in Bachs tijd geweest moet zijn om een oratorium met enkel pauken te laten beginnen - blijft imposant en is een levendige getuigenis van de kwaliteit van de muzikanten van het orkest, dat over goede trompetten en pauken beschikt om cantates een, drie en zes uit het 'Weihnachtsoratorium' de nodige glans bij te zetten. In vergelijking komt de cd met de drie cantates 34, 50 en 147 iets zwakker over. De cantates zijn het resultaat van een optreden tijdens de BBC Proms in 1990 (de opnames werden een week later in betere omstandigheden gemaakt) en werden misschien wel gekozen vanwege de machtige trompetpassages die erin zitten. Maar net die komen wat minder glansrijk over wanneer men met recentere opnames (die van John Eliot Gardiner springen in gedachten) vergelijkt. Dat is echter maar een klein detail, zeker wanneer het orkest over het algemeen zo vlot en natuurlijk musiceert als hier. Hoogtepunten in de uitvoering zijn er dan ook te over: de 'sinfonia' die het tweede deel van het Weihnachtsoratorium inleidt met haar pastorale hobo's bijvoorbeeld, of de aria 'Bereite dir' met een verrukkelijk gevoelige vioolsolo uit cantate 147 of het magistrale 'Kyrie' uit de 'h-moll messe', waar Harry Christophers' zangers meteen de juiste toon van smekend ontzag aanslaan. Het erop volgende 'Gloria' uit de 'h-moll messe' trekt niet de kaart van het orkestrale machtsvertoon maar elk detail van Bachs briljante orkestratie blijft perfect hoorbaar - dit is een van de meest transparante uitvoeringen die er van deze 'Hohe Messe' beschikbaar zijn. Het 'Quoniam' straalt bij de hoorn uit het orkest en bas Michael George een zeldzaam gevoel van kracht en standvastigheid uit.
Onder de solisten vindt men enkele bekende namen, zoals tenor Mark Padmore, die een vloeiende, meeslepende vertelling maakt van de tenorrol van evangelist (en van de gewone tenorpartij) in het 'Weihnachtsoratorium'. De keuze voor een diepe alt in de persoon van Catherine Wyn-Rogers is wat ongewoon voor een Bach-opname en ze zingt haar partijen dan ook met een warme, melodieuze stem die duidelijk verschilt van het meer strakke timbre van een countertenor. Een countertenor kan men wel horen in de 'h-moll messe', waar James Bowman met een opvallend krachtige stem zint, die puur en helder geprojecteerd wordt. Michael George zorgt voor mooie, verzorgde baspartijen, zingt gecontroleerd en expressief en neemt de rustig de tijd om elke zin en frase uit deze muziek te plaatsen.
Dit zijn drie knappe Bach-opnames. De cantates behoren alle drie tot Bachs bekendste en hoewel ze uitstekend uitgevoerd worden, kan men zowel ook bij Herreweghe voor meer delicaatheid als bij Gardiner voor meer kracht en energie terecht. Het 'Weihnachtsoratorium' maakt echter nu nog steeds een onuitwisbare indruk en de 'h-moll messe' blijft terecht een van de mooiste uitvoeringen op de cd-markt.
Meer over Johann Sebastian Bach
Verder bij Kwadratuur
Interessante links