Van Johann Sebastian Bach kennen de meeste mensen uiteraard zijn twee grote passies en het 'Weihnachtsoratorium'. De beide oratoria die hier voorliggen, het 'Osteroratorium' en het 'Himmelfahrtsoratorium', zijn daarentegen minder bekend. De opname die Masaaki Suzuki er met zijn Bach Collegium Japan van maakte bij het label BIS is dan ook een welkome aanvulling van de catalogus. Het is een cd die past in Suzuki's ambitieuze project om alle kerkcantates van Bach op te nemen.

Waar in de passies en het 'Weihnachtsoratorium' het verhaal steevast verteld wordt door de figuur van de evangelist, is die in het 'Osteroratorium' verrassend afwezig. Het verhaal telt slechts vier personages: Maria Jacobi (sopraan), Maria Magdalena (alt), Petrus (tenor) en Johannes (bas). Hun afwisseling van recitatieven wordt omkaderd door twee feestelijke koren, waarvoor het orkest met trompetten en pauken wordt aangevuld. Ook de orkestrale ouverture van het oratorium zweeft in de zelfde sfeer. Dirigent Suzuki wil duidelijk die opgewektheid naar voor brengen en houdt er een stevig tempo op na, waardoor de trompetten soms wat hoekig en afgebeten gaan klinken. De kleurrijke contrasten waarmee het orkest later speelt, zoals bij voorbeeld de zachte en ronde traversotonen in het Adagio dat voorafgaat aan het eerste koor, doen die foutjes gauw vergeten. Net als het orkest overtuigt het koor door zijn transparante en heldere klank en door de drive waarmee het deze muziek vertolkt. Minder sterk is het solistenkwartet. Vooral contratenor Patrick van Goethem valt uit de toon door een wat blatende klank. De sopraan Yukari Nonoshita geeft in het 'Osteroratorium' nog wel een lichte en vlotte vertolking van de lange aria van Maria Jacobi, maar klinkt in haar aria uit het 'Himmelfahrtsoratorium' wat vermoeid en lijkt er ook geen richting of spanning in te vinden. Wel mooi is tenor Jan Kobow, die na zijn ingetogen aria uit het 'Osteroratorium' vooral overtuigt als expressieve en tekstgevoelige evangelist in het 'Himmelfahrtsoratorium'. In dat 'Himmelfahrtsoratorium' is het opnieuw het koor dat uitblinkt met zijn dynamische vertolking van het openingskoor en de beide koralen.

Dat Suzuki en zijn ensemble deze muziek door en door beheersen staat buiten kijf. Een homogener solistenkwartet had deze opname overtuigender gemaakt, al is het een waardevolle uitvoering van deze minder bekende oratoria.

Meer over Johann Sebastian Bach


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.