Bach componeerde honderden cantates, op religieuze thema's of wereldse en daarvan zijn er maar een dikke tweehonderd bewaard gebleven. De term 'cantate' gebruikt Bach zelf echter maar zeven keer: hij noemde wat tegenwoordig 'cantate' heet doorgaans 'geistliches Konzert', een term om aan te duiden dat zijn composities veeleer concertante werken waren, met daarin een evenwaardige rol voor vocalisten en instrumentalisten. Wanneer hij het dus over cantates heeft, spreekt hij over werken waarin een enkele vocale solist centraal staat. Drie zulke cantates bestaan voor sopraansolo, die telkens versterkt wordt door een enkel solo-instrument. In BWV 51 is dat (barok)trompet, in BWV 82a traverso en in nummer 199 hobo. Natalie Dessay is stilistisch van vele markten thuis en is met deze cd allesbehalve aan haar eerste barokopname toe en wordt zoals op een aantal eerdere cd's begeleid door het Franse Le Concert d'Astrée.

Natalie Dessay is natuurlijk een grote zangeres maar ze bezit niet diezelfde rijke stemkleur die bijvoorbeeld haar landgenote Sandrine Piau wel bezit. Dessay kan bij momenten wat stroef klinken, qua klank welteverstaan want haar interpretatie wordt levendig en natuurlijk gehouden. Maar dat wil niet zeggen dat deze cd steeds echt dat 'Bach' gevoel uitdraagt. De recitatieven worden minder vertellend ('reciterend') uitgevoerd dan wel daadwerkelijk geacteerd en het resultaat is een minder sterke aandacht aan de dictie van Bachs Duitse tekst. Mooie momenten zijn er zeker ook, zoals in de aria 'Höchster, mache deine Güte' uit cantate 51, waar Dessay als het ware op haar knieën zit en passend smekend klinkt. En de kalme, vriendelijke aria 'Schlummert ein, ihr matten Augen' kan niemand onberoerd laten.

Op de begeleiding valt er weinig aan te merken. De knappe en viriel uitgevoerde trompetsolo in BWV 51 blijft een indrukwekkende prestatie want wat Bach voor baroktrompet (zonder ventielen) neerschrijft, ligt niet voor de hand. Toch is wat jammer dat de begeleiding Dessay in het openingsdeel van die cantate wat overstemt. De traverso klinkt warm en is duidelijk verstaanbaar ook op zijn laagste noten in cantate 82 en dat terwijl dit houten instrument op vele opnames wat te veel kan wegzakken in de begeleiding.

Toch kunnen we niet eenduidig enthousiast over deze opname zijn. Dat Natalie Dessay een schitterende operazangeres is, betwijfelt niemand maar dat er van deze werken al ontelbare knappe opnames gemaakt zijn, staat evenzeer vast en ons charmeert de interpretatie van, Katherine Fuge of Carolyn Sampson om er maar twee te noemen, nog steeds wat meer.

Meer over Johann Sebastian Bach


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.