Johann Mattheson (1681-1764) was een tijdgenoot van Georg Philipp Telemann, die in hetzelfde jaar geboren was en het grootste deel van zijn leven in Matthesons thuisstad Hamburg werkte en leefde. Als diplomaat met contacten in Engeland, was Mattheson ook goed bevriend met een andere grootheid uit de late barok namelijk Georg Friedrich Händel maar zijn activiteiten als diplomaat verhinderden Mattheson niet om een tamelijk groot aantal werken te componeren in zijn functie als muziekdirecteur van de kathedraal van Hamburg. Desondanks is Mattheson het bekendst als theoreticus en dat komt omdat zijn aanzienlijke oeuvre, dat sinds zijn dood in een archief in Hamburg bewaard is gebleven na de Tweede Wereldoorlog in Armenië terecht is gekomen en daar pas een tiental jaren geleden herontdekt werd. Dat maakt van deze opname van het kerstoratorium 'Das Grösste Kind' hoogstwaarschijnlijk een wereldpremière.
Het kerstfeest is een heuglijke gebeurtenis en dat vertaalt zich in een ongewoon feestelijk gebruik van instrumenten. Mattheson kon klaarblijkelijk beschikken over een groot orkest en schrijft voor een combinatie fluiten, hobo's, hoorns, trompetten, fagotten en pauken, naast de gebruikelijke strijkers en continuo. Een koor het 'Es kömmt aus seines Vaters Schooss' dat het einde vormt van het eerste deel uit het oratorium, doet aan Händels jubelende Engelse koren denken, met haar combinatie van hoorns, trompetten en pauken.
De solisten bezitten, over het algemeen, de kwaliteiten die men stilaan begint te verwachten in barokzangers: een goede dictie, een sterk gevoel voor voordracht en een flexibele techniek om zich moeiteloos door de coloraturen te slaan waarmee deze aria's doorspekt zijn. Alleen sopraan Suzanne Rydén valt wat op, in de negatieve zin dan, met een lezing die overdreven schel klinkt. Haar hoogte komt namelijk erg moeizaam over. Het lijkt zelfs net alsof ze een karikaturaal aspect van de tekst in de verf wil zetten in een aria als 'Israel freue dich' maar de tekst geeft daar helemaal geen aanleiding toe! Gezien het veelvoud aan rollen dat dit werk bezit, neemt elk van de solisten meerdere personages voor zijn rekening en het trio van herderinnetjes 'Es klopft noch unsre volle Brust' voor de twee sopranen en alt Anne Schmid, komt wel mooi egaal over. Tenor Gerd Türk is het bekendst van de acht vocale solisten maar zingt een kleine maar muzikale rol.
'Das Grösste Kind' is niet Bachs 'Weihnachtsoratorium' maar dat hoeft ook niet. Het is leuke barokmuziek die bedoeld is om indruk te maken met relatief korte deeltjes, een snelle afwisseling van thema's en melodietjes en een rijkelijke orkestratie. In die opzichten doet Matthesons werk sterk denken aan gelijkaardige oratoria van Georg Philipp Telemann. Het krijgt van de Kölner Akademie een gemotiveerde, verzorgde uitvoering. Enkele zwakkere plekken bij de solisten tillen deze opname echter net niet hoog genoeg.
Meer over Johann Mattheson
Verder bij Kwadratuur
Interessante links