Bach ging er prat op dat hij in Leipzig naast Cantor van de St.-Thomaskathedraal ook muziekdirecteur van de stad was. In dienst van de stad schreef hij een aantal profane cantates. Op deze cd staan twee van deze muziekstukken. Hoewel bij het grote publiek vooral de religieuze cantates van Bach bekend zijn, moeten deze profane werken op geen enkel vlak onder doen. De uitvoering wordt verzorgd door het Collegium Vocale Gent onder de leiding van Phillippe Herreweghe. Deze dirigent is bekend omwille van zijn precisie op het gebied van authentieke uitvoeringen. Zowel het instrumentarium als de interpretatie zijn origineel zoals in de tijd van Bach. Men kan er dus van op aan dat deze muziek klinkt zoals die bijna driehonderd jaar geleden in Leipzig geklonken heeft.
De eerste cantate draagt de titel 'Vereinigte Zweitracht der wechselnden Saiten'. Al bij de eerste tonen wordt het meesterschap van Bach duidelijk. De muziek klinkt krachtig en transparant tegelijk. Vooral de natuurlijkheid in het samengaan van tekst en muziek is een streling voor het oor. Op geen enkel moment verlaagt Bach zich tot onlogische muzikale constructies om de tekst op muziek te krijgen. Ook de kwaliteit van de zangers zorgt er voor dat dit element nog duidelijker naar voor treedt. De muziek in deze cantate is veel lichtvoetiger dan men van Bach gewoon is. Dit komt vooral omdat deze muziek niet geschreven is als liturgische muziek. Bach zoekt naar nieuwe mogelijkheden en vindt die door luchtige zangstemmen te combineren met een basso continuo dat, bevrijd van alle kerkelijke voorschriften de vrolijkheid van de muziek alleen nog vergroot. De trompetinterventies in deze cantate versterken dit gevoel nog. Het titelstuk 'Tönet, ihr Pauken' sluit perfect aan bij de vorige cantate. Het orkest is veel uitgebreider met vooral een grotere hoeveelheid blazers. In deze cantate gebruikt Bach een veel complexere compositietechniek zonder echter te verzanden in onverstaanbaarheid. Hoewel het orkest zeer degelijk werk levert is het toch vooral het koor dat de aandacht trekt. Naast een perfecte intonatie en een mooie compacte koorklank waarborgt dit koor ook een verbluffende helderheid en een perfecte tekstverstaanbaarheid. De solisten gaan in dit stuk een dialoog aan met het orkest wat zorgt voor een aantal leuke moment tijdens dewelke men denkt dat het orkest eigenlijk een tweede solist is. Het is een plezier om te aanhoren hoe deze muzikanten daarmee omgaan en mooie momentjes aan de lopende band creëren.
Deze opname is van een zeer hoge kwaliteit. De interpretaties van Phillipe Herreweghe zijn altijd zeer degelijk en ook de uitvoerders zijn duidelijk van een zeer hoog niveau. Dit kan men ook verwachten van een ensemble als dit. De profane cantates van Bach worden minder uitgevoerd dan zijn religieuze werken, maar ze vormen een aangename voor wie ze voor het eerst aanhoort.
Meer over Johan Sebastian Bach
Verder bij Kwadratuur
Interessante links