Iedereen maakt of draait tegenwoordig graag minimal. Het genre is tegenwoordig über-hip, vaak ten koste van de kwaliteit en de creativiteit. Gelukkig zijn er nog enkele labels die consistent goede releases op de markt gooien zoals Pokerflat. Het label rond Steve Bug maakte trouwens al minimal toen de hele dansscène nog volop in de elektrohype verkeerde. Eén van de vaste huisartiesten bij Pokerflat is Guido Schneider. Omdat Guido Schneider perfect de Pokerflat-sound benadert, is het dan ook weinig verwonderlijk dat hij het allereerste artiestenalbum op het label mag uitbrengen.
'Focus On' is een verzamelaar geworden van oudere releases, remixes en wat nieuw materiaal van Schneider. Deze rasechte Duitser maakt minimal house, dat wil zeggen: minimal met een gezonde dosis funk waarbij stilzitten ondenkbaar is. Hij laat het album even rustig op gang komen met de atmosferische geluiden van 'Moesko/Re-Moved', maar zwiert er dan al meteen een stevige beat in. Vanaf dan blijft de beat overheersen tot het bittere einde van deze danstrip. Zeker de laatste nummers mikken regelrecht, en met succes, op een danspubliek. Een track als 'Earth Browser' is gewoon té funky om stil bij te blijven zitten. 'Styleways' is een pak donkerder van sound, maar Schneider geeft de track zo een drive dat het doet bewegen.
Jammer is wel dat Schneider het blijkbaar nodig vindt om zijn oude hit 'Re-moved' drie keer in vier tracks te laten weerkeren. Daardoor verveelt het album nog voor het goed en wel begonnen is. Maar eens men zich door deze wat saaie start heeft gebeten, staan er mooie zaken te gebeuren. 'Rumours' dat speciaal voor dit album is geproduced bevat een rijkdom aan opzwepende percussie die een leuk evenwicht vindt tussen de geluidsexperimenten van Plastikman en hitpotentieel.
Maar het draait niet alleen rond beats 'n drums bij Schneider. Hij is ook in staat om mooie melodieën uit zijn elektronica te puren. In 'Rundata' of de remix van 'Move Me' van Daniel Stefanik bouwt Schneider een hemelse melodie op die iedereen op de dansvloer lekker moet doen zweven.
Voor Schneider is minimal een manier " to send listeners on a journey based on hypnotic grooves but I like to break through the low of sound with irritating details". Die details groeien bij Schneider echter vaak uit tot de sturende elementen in een track. Zo krijgt de hoge toon in zijn remix van Brtschitsch & Galluzzi's 'Regenschauer' een prominente rol in de climaxopbouw. En Schneider is een meester in opbouw. Zijn climaxen zijn steeds verrassend en subtiel opgebouwd waardoor het steeds moeilijk te voorspellen is wanneer de opbouw stopt en de track zich herneemt. Ook in 'In Case You Don't Feel Like Showing Up', 'Styleways' of in 'Earth Browser' bouwt Schneider zijn climaxes verrassend op. Al is het best mogelijk dat sommigen deze manier van opbouwen irriterend vinden.
'Focus On' verzamelt het beste van een van de betere minimal-artiesten op een van de beste labels van het moment. Dit album is dan ook het ideale opstapje voor iedereen die minimal eens wil uitproberen. De sound van Schneider is toegankelijk omwille van de uit de house ontleende elementen. Daardoor bewaart Schneider ook een goede drive en verliest hij zich niet te veel in abstracte geluiden, wat wel eens het geval kan zijn bij andere minimal-releases.
Meer over Guido Schneider
Verder bij Kwadratuur
Interessante links