Deze 'Traviata', een opname gemaakt tijdens de Salzburger Festspiele in 2005, verscheen enkele maanden geleden al op cd. Van een succesvoorstelling als deze, waarvoor op de zwarte markt astronomische bedragen werden neergeteld, kon een dvd moeilijk uitblijven. Naast het voordeel van de boeiende en inventieve regie van Willy Decker biedt deze dubbel-dvd enkele interessante extra's, waaronder een inleiding door tenor Rolando Villazón en een geestige documentaire over de repetitieperiode.
'La Traviata', het verhaal over de onmogelijke relatie tussen Violetta Valéry, courtisane met tbc, en Alfredo Germont, is een van de populairste opera's. Oudere melomanen durven wel eens beweren dat er voor dit repertoire geen zangers als vroeger meer zijn. Deze modeluitvoering bewijst hun ongelijk. Naast de aangrijpende Violetta van Anna Netrebko, die zowel de opgewekte lichtheid voor het eerste bedrijf als de donkere melancholie voor het tweede bedrijf of de intrieste lyriek voor haar sterfscène bezit, is er de passionele vertolking van Rolando Villazón. Diens wondermooie stem en subtiel gevoel voor dynamiek zijn ideaal voor deze muziek. Bovendien acteren zowel hij als Netrebko met een onvoorstelbaar naturel en voegen zij zich perfect in het concept van regisseur Decker. Centraal staat het gegeven 'tijd', wat Decker uitbeeldt door de aanwezigheid van een reusachtige klok waarvan de wijzers onhoudbaar, en soms tegen versneld tempo verder draaien. Daarnaast is er de figuur van de dood, gesymboliseerd door diegene die in het laatste bedrijf de dokter zingt. Hij fungeert als een constante dreiging en wordt door Violetta altijd gemeden, behalve aan het slot. Wanneer ze haar slotmonoloog zingt gaat ze langzaam op hem af om uiteindelijk in zijn armen dood neer te vallen: een beeld dat op het netvlies blijft plakken. Wie op puur scenisch gebied uit de toon valt, is bariton Thomas Hampson. Zijn vertolking van Giorgio Germont, de vader van Alfredo, lijdt aan chronische overacting. Dat wordt nog versterkt door de close-ups die eigen zijn aan elke operaverfilming. Dat is des te meer jammer omdat Hampson zijn rol overtuigend zingt en de perfecte stemkleur heeft voor de arrogante figuur die hij speelt. Laat dat echter geen al te grote bedenking vormen, temeer omdat de orkestrale begeleidingen op zo'n hoog niveau vertolkt worden door de Wiener Philharmoniker, gedirigeerd door Carlo Rizzi. Hij laat zijn orkest Verdi's zangerige melodieën met veel finesse spelen en heeft constant oog en oor voor de noden van de zangers.
De combinatie van de hoogstaande muzikale uitvoering met de gedetailleerde en meeslepende regie van Willy Decker zorgt voor een magistrale dubbel-dvd: deze 'Traviata' is wereldklasse.
Meer over Giuseppe Verdi
Verder bij Kwadratuur
Interessante links