De Argentijnse Bernarda Fink volgt eerdere opnames bij Harmonia Mundi (met 'Frauenliebe und –leben' van Schumann HMG501753 en met liederen van Johannes Brahms HMC901926) op met deze bloemlezing uit Schuberts oeuvre, de meest productieve liedcomponist van allemaal. Ze maakte een mooie selectie van liederen, die niet onnadenkend de meest onvermijdelijke werken afloopt maar knap gekende lieder als 'An die Musik', 'Gretchen am Spinnrade' of 'Du bist die Ruh' aan minder bekende lieder bindt.

Bernarda Fink zet een lezing neer die vanaf de eerste noten de luisteraar naar een periode van ruwweg vijftig jaar geleden lijkt mee te nemen. Met een zang die gesteund wordt door een zeer snelle vibrato en een wat gesluierde, donkere klank doet ze wat denken aan oude Schubert-opnames van net na de tweede wereldoorlog. De opnamekwaliteit is natuurlijk puur en transparant en ook de interpretatie van deze liederen is eerder slank en classicistisch. Fink is uitstekend verstaanbaar en zingt met veel gevoel voor een natuurlijk spreekritme. Haar hoogte klinkt verrassend helder en het is op haar hoogste noten dat ze de mooiste nuances en schakeringen maakt. Die plotselinge karakterwisselingen bij Schubert, een onverwachte harmonische modulatie om een verandering van stemming in de tekst te illustreren, kan ze in haar zang ten volle benutten.

Een heel delicate pianobegeleiding onder 'Die Götter Griechenlands' houdt dit lied uiterst gevoelig. Het zijn stille of intieme liederen die het goed doen en dat is ook grotendeels te danken aan de kwaliteiten als begeleider van pianist Gerold Huber. Het 'Lied der Mignon' bijvoorbeeld wordt vrij traag maar heel intens uitgevoerd. Het zorgeloze lied 'Auf dem See' bezit, zowel in de zang als in de begeleiding, een Weense elegantie die best gesmaakt kan worden. 'Die junge Nonne' wint aan kracht met duidelijke, wat zware bassen en een opgewonden begeleiding. Een gedreven lied als het bekende 'Gretchen am Spinnrade' mist dan weer die koortsachtige energie die dit lied kenmerkt en komt zo wat bleekjes over.

Bernardas Finks aparte stemkleur werkt erg goed in deze Schuberts, die op deze cd persoonlijk en gevoelig klinken. Haar keuze voor overwegend langzame liederen en introspectie vallen mooi samen met de nadruk die zij en pianist Gerold Huber leggen op transparantie en verstaanbaarheid. Zo worden Schuberts lieder, een genre dat in een minder capabele uitvoering al snel wat monotoon kan gaan klinken, een hele cd lang toch blijvend interessant gehouden.

Meer over Franz Schubert


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.