Met ‘A Gentleman’s Agreement’ volgt de Belgische trots Dez Mona haar laatste project ‘Sága’ indrukwekkend snel op. De groep rond frontman Gregory Frateur deed voor deze plaat beroep op twee geprezen gitaristen: Tijs Delbeke (multi-instrumentalist en frontman Sir Yes Sir) en Sjoerd Bruil (gitarist Sukilove). Voor de eerste maal in de geschiedenis van Dez Mona vallen er (elektrische) gitaren op een plaat te bespeuren. Van barokopera ‘Sága’ naar een overwegend poppy plaat, de term ‘stijlbreuk’ is hier dan ook meer dan op zijn plaats. ‘Are we winners or losers?’ vraagt frontman Frateur zich af in de opener ‘Soon’. Een vraag die na enkele luisterbeurten klinkklaar te beantwoorden valt.
Bij Dez Mona denkt men aan het karakteristieke samenspel van Nicolas Rombouts’ contrabas, Roel Van Camps accordeon en Gregory Frateurs virtuoze zang. Telkens weer weten deze artiesten hun publiek te verrassen en ook nu slagen ze daar opnieuw in. In de eerste plaats dankzij de nieuwe invalshoek met de gitaren, maar ook dankzij Jo Francken (die eerder al met o.a. Triggerfinger en Milow samenwerkte) achter de knoppen. Het eerste nummer ‘Soon’ is een atypische start en een slag in het gezicht van de luisteraar. Opzwepende ritmes en op hol slagende elektrische gitaren zwellen al snel aan tot een heerlijk bombastisch geheel. De invloed van het gitaarspel is op deze furieuze opener meteen overduidelijk, maar de originele kern blijft bewaard. Nadat autodidact Frateur in ‘Memory Of The Sun’ vocaal alles uit de kast heeft kunnen halen, volgt ‘Suspicion’, waarin het geluid van voetstappen al snel plaats maakt voor een enorm catchy nummer over argwaan. In het uitgepuurde ‘Fools’ Day’ primeert dan weer het minimalisme en de haast androgyne stemklank van Frateur. Het prachtige nummer vormt een oase van rust in de zorgvuldig geconstrueerde spanningsboog. Op het daaropvolgende ‘We Own The Seasons’ gaat Frateur in duet met Tom ‘Admiral Freebee’ Van Laere en Stef Kamil Karlens. Van Laere schreef, op aanraden van Jo Francken, tevens mee aan dit nummer. ‘A Gentleman’s Agreement’ staat bol van bezwerende nummers als ‘The Back Door’, maar evengoed van intimistische juweeltjes als ‘Fools’ Day’. Van uiterste waanzin naar de oprechtste sereniteit en dat allemaal in een poppy kleedje. De plaat sluit af met de slepende titelsong ‘A Gentleman’s Agreement’. Het nummer laat alles nog even voortkabbelen alvorens het geheel mooi af te ronden.
Dez Mona vindt zichzelf op ‘A Gentleman’s Agreement’ opnieuw uit. De nieuwe Dez Mona voldoet geheel aan de verwachtingen op een totaal onverwachte manier. ‘Are We Winners Or Losers?’, winnaars, zonder twijfel.