De eerste samenwerking tussen het Brussels Jazz Orchestra en saxofonist Dave Liebman dateert van 2003, toen het voormalige BRT-orkest de muzikant uitnodigde voor een bijzondere samenwerking rond het Jazz Middelheim Festival. Liebman herinnert zich nog levendig hoe dat in zijn werk ging: zoals altijd stuurde hij de partituren vooraf door, om de dag voor het eigenlijke concert een enkele repetitie in te lassen, waarna orkest en solist samen de planken delen. "In het geval van het BJO had de repetitie net zo goed het eigenlijke concert kunnen zijn", recapituleert Liebman, die naar eigen zeggen versteld stond van de klasse van deze Belgische bigband. Hoewel dergelijke uitspraken misschien geromantiseerd zijn, merkt men op deze cd-registratie inderdaad duidelijk dat de samenwerking tussen solist en band erg goed zit. Zoals gebruikelijk pakt het BJO uit met zijn zwierige stijl en vertrekken de arrangementen duidelijk vanuit de solistische benadering, een aanpak waar het orkest, met zijn uitstekende musici, absoluut baat bij heeft. Men krijgt dus geen uitgebreide, gecomponeerde stukken over zich heen, maar juist vrij bewegende fragmenten die door de schitterende solisten aan elkaar worden geregen.
Zowel Dave Liebman als het BJO waren dermate enthousiast over hun eerste samenwerking, dat ze zich verbonden tot een vervolgverhaal. Dat kwam er in november 2006 en dit album bevat opnames gemaakt in de Gentse Handelsbeurs en de Turnhoutse Warande. De warme stijl die het BJO hier laat horen, is doorheen de jaren zowat haar handelsmerk geworden. Het topniveau, dat de bigband alleen in samenwerking met uitzonderlijke solisten lijkt te kunnen bereiken, haalde het ensemble onlangs nog op het prachtige 'Signs & Signatures', het resultaat van een samenwerking met trompettist Bert Joris. Ook op 'Guided Dream' slaagt het orkest er af en toe in om een paar versnelling hoger te schakelen, dikwijls onder impuls van Liebmans gebalde sound. De saxofonist is geen macho die uitpakt met zijn virtuositeit of zijn klankrijkdom, maar eerder is hij een bescheiden muzikant die dikwijls rechtstreeks de dialoog met het BJO opzoekt. Op die manier wordt 'Guided Dream' een wisselwerking in de zuiverste zin van het woord, waarbij muzikanten zich openstellen voor elkaar, geïnspireerd worden en op hun beurt zelf inspireren.
Toch is 'Guided Dream', genoemd naar een gedicht van Jorge Luis Borges trouwens, geen uitzonderlijk wapenfeit voor wat het BJO betreft. Het album bevat enkele aangrijpende ballades, naast een meerderheid van energiek swingende composities, die Liebman zowel uit zijn eigen cataloog als uit het grote jazz realbook selecteerde. De arrangementen zijn klassiek en missen een klein beetje de inventiviteit die onder meer Bert Joris wel in de muziek wist onder te brengen. Nummers als 'Off a Bird', met halfslachtig solistenwerk en een te gekunstelde structuur, laten de luisteraar zelfs volledig koud. Desondanks blijft het een groot plezier een solist als Liebman of een band als het Brussels Jazz Orchestra in het leeuwendeel van de composities in topvorm aan het werk te horen.