De afgelopen jaren brachten een grote doorbraak voor Daan Stuyven, de voormalige frontman van het geweldige en helaas wat ingeslapen Dead Man Ray. Na de experimentele rock van die groep begon Daan solo aan dansbare electrorock, die hij met zijn groep naar het podium bracht. Waar Dead Man Ray altijd in de marge was gebleven – ondanks het in tegenstelling tot 'Berchem' en 'Trap' aardig toegankelijke 'Cago' – slaagt Daan er nu in om een groot publiek aan te spreken. Met 'Camera' verschijnt zijn eerste, rijkelijk gevulde DVD. Het schijfje bevat niet enkel een door het publiek gefilmd optreden in de Ancienne Belgique, maar ook een documentaire van de RTBF over Daan, videoclips en – een bonus bij de eerste editie van de DVD – een audiocd met livetracks en studioexperimenten.
'Camera' opent met een 90 minuten durend concert dat integraal door het publiek van de AB gefilmd is met handcamera's, digitale fototoestellen, gsm's en meer van dat. Het grote nadeel hiervan is dat de beeldkwaliteit regelmatig ondermaats is (de leuke lofi-effectjes ten spijt). Het grote voordeel is dat er heel veel verschillende camerastandpunten zijn en het concert echt tot leven komt. Na drie solopianonummers haalt Daan zijn groep op het podium voor een opwarming met nummers die hij voor films schreef, om daarna resoluut te kiezen voor de dansnummers van laatste plaat 'Victory' en een handvol hits. Persoonlijke standpunten ten opzichte van dansbare electrorock buiten beschouwing gelaten staat het buiten kijf dat Daans groep perfect ingespeeld is en foutloos de meestal goed in elkaar gestoken nummers brengt op een meeslepende manier. Visueel zijn het showgehalte van de groep en het décolleté van drumster Isolde Lasoen het interessants, grootse lichtshows of videokunst worden achterwege gelaten. Na het concert volgt een documentaire die in 2004 gedraaid werd door de RTBF, waardoor er vooral Frans wordt gesproken (er zijn geen ondertitels, maar wel occasionele Nederlandse passages, die Frans ondertiteld worden). De documentaire koppelt oud beeldmateriaal aan videoclips, interviews met collega's en vrienden en gesprekken met Daan zelf, die ondertussen naar zijn nieuwe huis in Brussel verhuist. De kijker krijgt zicht op het privéleven en verleden van de muzikant, kan een blik werpen in zijn homestudio en ziet hem reclamespots inspreken (de hoofdverdienste van de brave man). Voer voor fans natuurlijk, maar best leuk. Als toemaatje bevat 'Camera' ook de videoclips van 'Swedish Designer Drugs', 'Sunchild', 'Housewife' en 'Victory', die allemaal visueel erg aantrekkelijk zijn, hoewel de goedkoopheid er vanaf druipt.
De bijgevoegde audio-cd bevat tracks die gewoon uit het concert in de Ancienne Belgique geplukt zijn, een hilarische oefening voor een spoken wordalbum met complimenten, wat gelach en enkele nummers waarop Daan zichzelf begeleidt op piano. In deze nummers zit één misser, een wat onaangename cover van 'Man Needs a Maid' van Neil Young. Hoewel Daan in de lagere stukken een erg volle en warme zang heeft, is zijn falset niet echt overtuigend. Over de hele lijn is 'Camera' een vol pakket met interessant materiaal, af en toe mooie visuals en vooral uiteenlopende blikken op het leven en werk van Daan Stuyven. Wie een perfect gestroomlijnde, professionele afwerking verwacht komt bedrogen uit, maar voor adepten is deze DVD een fijn sinterklaascadeau.
Meer over Daan
Verder bij Kwadratuur
Interessante links