Het Brussels Jazz Orchestra (BJO) zet met deze nieuwe dubbel-cd zijn reeks componistenportretten verder, ditmaal met de muziek van pianist, componist en arrangeur Michel Herr. Als pianist trad hij sinds de jaren '70 op met vaste waarden uit de Amerikaanse en Europese jazzscène en was hij jarenlang de vaste begeleider van Toots Thielemans. Daarnaast neemt ook het componeren, zowel voor bigband als film en andere media, een belangrijke plaats in binnen zijn muzikale carrière. Na een jarenlange samenwerking met het BJO was dit project dan ook een uitgelezen kans om zijn muziek voor bigband naar het grote publiek te brengen.
Michel Herr arrangeerde voor deze cd niet alleen een aantal oudere werken, waaronder 'Pentaprism', 'Extremes' en 'Celebration Suite', maar schreef ook nieuwe composities. Om de muzikanten zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen, besloot hij om niet achter de piano te zitten, maar het orkest zelf te dirigeren. Het resultaat van deze intense samenwerking – het album werd in nog geen drie dagen tijd opgenomen – is van verbluffende kwaliteit. Hiertoe dragen niet alleen de composities, maar ook de uitstekende solistische interventies en het vloeiende samenspel van de muzikanten bij.
De ruimte die Michel Herr open laat voor de solisten, zoals saxofonist Frank Vaganée, gitarist Peter Hertmans en pianiste Nathalie Loriers, zorgt voor bijzondere interpretaties. De improvisatie – voor Herr een essentieel element in zijn muziek – is hierbij nooit ver weg. De interactie tussen de muzikanten is fascinerend; het lijkt alsof Herrs composities hen voortstuwen en inspireren. In het openingsnummer 'Springboard' brengt de dialoog tussen de koper- en houtblazers de luisteraar al meteen in een zeer levendige swingatmosfeer. Daarnaast zorgen de verrassende wendingen in de composities ervoor dat de muziek geen seconde verveelt. Zo gaat de quasi-improvisatorische introductie in 'Extremes' plots over in een strakke en vooral heel aanstekelijke swingmelodie, die op zijn beurt weer even plots omslaat in het beginkarakter.
Dat Herr niet alleen geïnspireerd wordt door de Amerikaanse bigband-muziek, maar ook beïnvloed is door de harmonieën uit de muziek van impressionistische componisten zoals Debussy, Ravel en Chopin, blijkt vooral uit de meer lyrische nummers op deze cd. De subtiele effecten, die kenmerkend zijn voor Herrs muzikale taal, geven de muziek steeds een heel specifiek karakter mee. De rijke samenklanken in 'Multributes' zorgen op die manier voor een heel aparte, soms mysterieuze sfeer. Ook het toevoegen van een tegenmelodie in de dwarsfluit in de dromerige ballad 'Song for Lucy' zorgt voor mooie klankkleurencombinaties met de saxofoon.
Michel Herr hoopte naar eigen zeggen verrast te worden door zijn eigen composities. Het BJO is in dit opzet geslaagd: het duidelijk hoorbare spelplezier en de expertise van de muzikanten zorgen ervoor dat alle aspecten van Herrs muziek volledig tot hun recht komen. De luisteraar wordt bij elke beluistering verrast door nieuwe geluiden, subtiele elementen en kleine veranderingen in de muziek zelf. Dankzij een combinatie van krachtige en swingende muziek met prachtige melodieën en rijke harmonieën zorgt Michel Herr voor een frisse wind binnen de bigband-muziek.
Meer over Brussels Jazz Orchestra
Verder bij Kwadratuur
Interessante links