In 2005 verzorgde de Finse Olivia Merilahti en de Fransman Dan Levy de soundtrack voor de film ‘L’Empire Des Loups’. Deze samenwerking beviel hen dermate dat ze beslisten dit gelegenheidsproject uit te breiden tot een volwaardig album (‘A Mouthful’) onder de noemer The Dø (naar Dan en Olivia). De commentaren die daarop volgden waren haast unaniem vleiend, waardoor het in Parijs woonachtige duo een opvolger wel gepast moet hebben gevonden. Onmiddellijk aansluitend op hun eerdere tournee doken beiden de studio in om een vervolg in elkaar te knutselen. Na één jaar kwamen ze opnieuw naar buiten met ‘Both Ways Open Jaws’ onder de arm, wat min of meer in het verlengde ligt van hun debuut: op even verslavende wijze verzorgt zij nog steeds de vocalen en staat hij in voor het uitgebreide instrumentarium. Zo komen ze ook nu weer tot een vorm van popfolk met inwerkingen uit wel heel diverse hoeken (van klassiek, over elektronica tot minimalisme en wat wereldmuziek).
Net zoals het volledige album is ook ‘Too Insistent’ op verschillende plaatsen opgesmukt met een vleugje elektronica. Hier wordt dit alvast goed hoorbaar tijdens de openingsseconden waarin een pallet keyboardfantasieën weerklinkt. Meer dan een opening is dit niet. Eens de gitaren en de maracas het voortouw nemen, kan het hek pas helemaal van de dam. Vanaf dat moment laat het nummer zich kenmerken door een aanstekelijk ritme dat nog versterkt wordt door de zorgvuldige gelaagdheid. Eerst zijn het enkel de eerder genoemde instrumenten – samen met wat percussie – die de stem van Olivia Merilahti stofferen. Vanaf het midden, tot in de voleindiging van het nummer komt daar evenwel nog een aardig aantal strijkers (viool, viola en cello), alsook wat blazers (trompet, saxofoon) en zelfs handgeklap bij zodat een mooi voldragen geluid gecreëerd wordt dat uiteindelijk langzaam zal uitsterven.