Sinds 1934 vindt in het Engelse graafschap East Sussex elk jaar het gerenommeerde operafestival van Glyndebourne plaats. Door de intieme sfeer die dit festival uitademt, wordt het vooral geassocieerd met Mozart en Richard Strauss. Toen Glyndebourne in 2003 Wagners grootse liefdesdrama "Tristan und Isolde" programmeerde, werd dat aanvankelijk aanzien als een grote gok. Een uitmuntende muzikale uitvoering, gedragen door de expressieve en transparante orkestrale lezing van het London Philharmonic Orchestra, en de dromerige, ietwat surreële regie van de Duitse regisseur Nikolaus Lehnhoff zorgden echter voor een productie die bij pers en publiek op enorme bijval kon rekenen.

Over de audio

Dit is de prelude tot het derde bedrijf van de opera. Tristan is aan het eind van de vorige akte gewond geraakt in een gevecht met een dienaar van koning Marke, en zal het komende bedrijf vooral al ijlend doorbrengen. Pas aan het slot zullen hij en Isolde verenigd worden in de dood.
De openingsakkoorden van deze prelude illustreren perfect Wagners muzikale taal. Donkere kleuren en expressieve harmonieën overheersen, wringende dissonanten zoeken doelloos naar een oplossing binnen een complex chromatisch weefsel. De duistere sfeer waarmee dit voorspel – in een lage tessituur – opent, wordt ietwat verlicht door de melancholische melodie die na een tijdje opduikt. Ook die melodie is nog in een duidelijke mineursfeer gedrenkt, maar ademt desondanks een beetje hoop uit. Hoop die gauw weer verstoord wordt wanneer het orkest weer tutti inzet met de dreigende wanhoop van het begin. Deze prelude gaat naadloos over in de eerste scène van de derde akte, waarin behalve Tristans vriend Kurwenal ook een herder de wacht houdt bij de gekwetste ridder. Het droeve lied van die herder, gespeeld door de Engelse hoorn, beëindigt deze track.

Meer over Richard Wagner


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.