Nog nooit van Peter Vermeersch gehoord hebben is één zaak. Nog nooit iets van hem gehoord hebben vraagt echter al veel meer inspanning. Er is haast geen muzikaal terrein te vinden waarop de voormalige architectuurstudent zich niet bewogen heeft. Naast eigen projecten als Maximalist!, de speedmetalfreakjazz van X-Legged Sally, de gestoorde coverband A Group raast hij nu al enkele jaren door het muzikale landschap met de bigband Flat Earth Society (FES).

Omdat er in een Vermeerschdag een 26-tal uren zitten kan hij zich ook om anderen bekommeren. Zo schreef hij theatermuziek voor o.a. Wim Vandekeybus en Josse De Pauw, arrangeerde nummers voor Arno, produceerde 'Worst Case Scenario' van dEUS en cd's van het Antwerps feestspektakel Think of One (waarvan leider David Bovée gitarist van dienst is in FES).

Uit de klassieke wereld komen, naast Belgische ensembles als Prima La Musica, het Prometheus Ensemble en het Spiegel Strijkkwartet, ook het internationaal gereputeerde Arditti Quartet in zijn adressenboekje voor. En hij staat duidelijk in dat van Gerard Mortier, die bij hem de opera 'Heliogabal' bestelde.

Met 'The Armstrong Mutations' brengt Vermeersch met FES en in coproductie met de Ancienne Belgique een wel erg eigenzinnig eerbetoon aan de historische trompettist Louis Armstrong.

Over de audio

Niet door Louis Armstrong geschreven, maar wel vaak door hem gespeeld, is 'Caravan' een klassieker uit het repertoire van Duke Ellingtons bigband. Het geluid van jaren '30 nachtclubs is dan ook niet zo verwonderlijk te noemen. Wat dit wel zijn, zijn de bizarre kleuren die arrangeur/dirigent Peter Vermeersch hier op de luisteraar loslaat. Kungfu films (of zijn het Afrikaanse dansen?), spookachtige synthesizers, oosterse mystiek, een lekker fout, belegen orgeltje en vooral de ongegeneerd herkenbare James Bond referenties maken deze 'Caravan' tot ééntje die nooit te lang op zijn plaats kan blijven staan.

Meer over FES


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.