Georg Friedrich Händel was een van de zeldzame barokke componisten die na zijn dood niet helemaal in de vergetelheid raakten Terwijl vele van zijn werken, met name de Italiaanse opera's die hij voor zijn Londense publiek componeerde pas in de late twintigste eeuw herontdekt werden, bleven vele andere werken zoals Händels Engelstalige oratoria doorheen de late achttiende en de hele negentiende eeuw populair. Beethoven riep uit na het horen van de 'Messiah': "Händel is werkelijk de allergrootste van hen allemaal" en Mozart had zich enkele jaren voordien aan een nieuwe orkestratie van diezelfde 'Messiah' gezet die Händels muziek aanpaste aan het grotere klassieke orkest. Händels oratoria dienden als inspiratie voor de twee grote oratoria van Joseph Haydn en ook Mendelssohn liet zich verleiden tot het herschrijven van Händels muziek. Hij koos, na een reis naar Londen in 1833 het oratorium 'Israel in Egypt' (HWV 54) voor een reeks opvoeringen in het Nederrijns Muziekfestival in Düsseldorf in datzelfde jaar. De oorspronkelijke tekst werd naar het Duits vertaald, Mendelssohn paste de orkestratie aan (in Händels oratorium zitten bijvoorbeeld geen klarinetten maar bij Mendelssohn wel) en componeerde een nieuwe ouverture voor het werk. Het is die ouverture die men hier kan horen.
Over de audio
De uitvoerders zijn het Duitse oude-muziek orkest 'Das Kleine Konzert', een ensemble dat voor een zuivere en muzikale uitvoering zorgt. Terwijl de rest van 'Israel in Ägypten' van Händels hand is, is de ouverture volledig Mendelssohns eigen werk. Mendelssohn begint zijn ouverture in namaak-barokke stijl, met zogenaamde 'Franse' ritmes (kort-lang-kort) maar het duurt niet lang of Mendelssohns eigen idioom neemt het heft in handen. De 'allegro' sectie die meteen op de trompetakkoorden volgt is een polyfone fantasie losjes geïnspireerd op de fuga's in ouvertures van Händel maar evenzeer op Mendelssohns eigen ouvertures als die tot Victor Hugo's toneelstuk 'Ruy Blas' of de 'Hebridenouverture'. De vlugge figuraties in de houtblazers brengen de feeërieke wereld van Shakespeares 'Sommernachtstraum' voor de geest, waar Mendelssohns enkele jaren voordien toneelmuziek voor had geschreven.
Meer over Felix Mendelssohn-Bartholdy
Verder bij Kwadratuur
Interessante links