Met hun tweede cd 'Noah's Ark' lijken de twee zusjes van CocoRosie hun doorbraakplaat te pakken te hebben. Hun succesvolle livetour lijkt dat alleen maar te bevestigen: overal waar de dames neerstrijken, wacht hen een uitbundig publiek. CocoRosie heeft het dan ook allemaal: de hippe look, het mooie promoverhaaltje, een eigenzinnige livereputatie en – niet te vergeten – uitstekende muziek. Trendy volk als Antony (and the Johnsons) en Devandra Banhart kwam bovendien een handje toesteken. Wie zich niet stoort aan hun arty-farty karakter en snel groeiende hipheid, zal de geknutselde wereld van Sierra en Bianca Casady zeker weten te smaken. Opera, hiphop, folk, literatuur, beeldende kunst en dans vloeien samen in wat – zeker live – een heus totaalspektakel is. Komende maand zal dat in Brugge en Leuven niet anders zijn.
Over de audio
'Beautiful Boyz' is een van de twee nummers waarin Antony een gastrol vervult. Met zijn vibratovolle en theatrale –
quite the understatement – stem trekt hij de intro en het refrein helemaal naar zich toe. Nog meer dan bij de dames is zijn stem iets waar je voor of tegen bent. Ook Bianca - die op dit nummer en eigenlijk op de hele plaat haar zus wat naar de achtergrond duwt - is niet vies van wat bibber in haar stem. Referenties als Björk zijn dan ook niet uit de lucht gegrepen. Hier en daar komt ook Sierra om de hoek loeren met haar geschoolde operastem, wat voor een ongewone, maar niet onaangename samenzang zorgt. Hoewel de beatbox van Spleen – je zou nochtans zweren dat het digitale beats zijn – en de mineurpianolijn bijna het hele nummer hetzelfde blijven, is 'Beautiful Boyz' toch een nooit vervelende ballade geworden. De tekst – een biografie van Antony – doet trouwens vermoeden dat ook zijn levensverhaal een interessante biopic zou opleveren.
Born illegitimately / to a whore most likely / he became an orphan / oh what a lovely orphan. Hip zijn doet pijn.
Meer over CocoRosie
Verder bij Kwadratuur