Zo bekend als Denemarkens grootste componist Carl Nielsen in zijn thuisland (en andere Scandinavische landen) is, zo onbekend blijft zijn muziek in onze streken, ondanks een oeuvre dat zes symfonieën, twee opera's, verscheidene concerti en een hele reeks muziek voor het theater telt. In dat laatste rijtje hoort ook de toneelmuziek bij het drama 'Aladdin' thuis, die Nielsen in 1917 en 1918 voor een ambitieuze productie met het Koninklijke Theater in Kopenhagen componeerde. Het spektakel, dat uiteindelijk zo lang werd dat het over twee avonden gespreid moest worden, bood Nielsen als componist een ongekend rijke thematiek en de partituur van de muziek bij deze 'Aladdin' maakt dan ook dankbaar gebruik van de expressieve mogelijkheden die Nielsens grote orkest, koor en twee vocale solisten hem boden. Toch leidden een hele reeks meningsverschillen tussen componist en theatermanagement ertoe dat Nielsen zich op de vooravond van de première uit het project terugtrok en publiekelijk afstand nam van de muziek zoals die in het toneelstuk zou klinken. Het zou nog zeven jaar duren voordat Nielsens 'Aladdin' in zijn totaliteit te horen was.
Over de audio
Dit is maar een kort uittrekseltje uit een werk dat meer dan een uur lang is. Deze oriëntaalse mars opent de derde akte en is typerend voor de manier waarop Carl Nielsen zich op het exotisme van zijn onderwerp uitleefde. Om toestemming te verkrijgen voor het huwelijk tussen Aladdin en de dochter van de sultan, moet Aladdin op een dag tijd veertig zwarte en veertig blanke slaven bij elkaar zien te krijgen die veertig schalen met edelstenen naar de sultan brengen. Een schier onmogelijke opdracht, ware het niet voor de hulp die de geest uit de wonderlamp hem verleent. De derde akte van het drama is dus een lange, kleurrijke processie van slaven uit alle windstreken – Chinezen, Perzen, zwarten en Hindus – die het uiteraard zowel theatraal als muzikaal erg goed doet. Deze mars leidt de festiviteiten in. Luister naar het nobele karakter dat het Deens Nationaal Symfonieorkest en Gennady Rozhdestvensky aan de muziek verlenen, de prominente maar nergens snijdende trompetten of de delicate, sensuele houtblazers in de meer rustige middensectie.
Meer over Carl Nielsen
Verder bij Kwadratuur
Interessante links