Antonin Dvorak was een man die eenvoudig leefde en die eenvoud toont zich ook in zijn muziek. Dvoraks liefde voor het buitenleven en voor de volksmuziek van zijn geboortestreek Bohemen schemert door in bijna al zijn composities. Erg bekend zijn natuurlijk de 'Slavische Dansen' en het waren ook die werkjes die de aandacht van Dvoraks Duitse tijdgenoot Brahms trokken. Brahms had heel zijn leven lang een zwak voor Oost-Europese volksmuziek en vond in Dvorak een gelijkgestemde ziel.
Over de audio
De symfonische variaties opus 78 zijn een minder gekend werk. Het had weinig succes toen het werd uitgegeven in 1878, maar dat veranderde toen de bekende dirigent Hans Richter het werk ontdekte en met veel succes op de planken bracht in Wenen en Londen. De variaties zelf zijn geen doorwrocht voorbeeld van thematische ontwikkeling of compositorische vaardigheid, zoals dat bij Dvoraks vriend en collega Brahms het geval was, maar eerder een oefening in orkestratie waarbij Dvorak bij elke variatie een verschillende toon aanslaat: ernstig, volks, speels, droevig... Het originele thema komt uit een reeks van drie liederen die Dvorak het jaar voordien geschreven had en waarvan het derde lied, 'Huslaf', de componist zo beviel dat hij het gebruikte als basis van deze variatiereeks. De finale, die je hier kunt horen, brengt het werk tot een briljant einde in de vorm van een energieke fuga die versnellend naar een wervelend hoogtepunt leidt.
De uitvoering, met het vermaarde Budapest Festival Orchestra en haar chef-dirigent Ivan Fischer, doet met haar slank timbre en geraffineerde klank Dvoraks muziek alle eer aan. En let dan vooral op de goede balans tussen hout- en koperblazers, de transparantie van het geheel en de accuraatheid van de strijkers. En, zoals het applaus aan het einde bewijst, werd het hele werk live opgenomen – en dat geeft een opname steeds wat extra glans.
Meer over Antonin Dvorak
Verder bij Kwadratuur