De World Music Days, een wat ruim bemeten benaming voor een jaarlijks festival voor hedendaagse muziek, worden dit jaar in België gehouden en passeert met een gevarieerd programma in Brussel, Leuven, Bergen, Gent, Brugge en Antwerpen.

Het festival is een organisatie van de International Society for Contemporary Music (ISCM) en trekt met meer dan 30 concerten gedurende elf dagen door het land. Ongeveer de helft van het programma bestaat uit werken die geselecteerd werden uit 500 inzendingen die de ISCM ontving vanuit alle windstreken. Chili, Estland, Faroer Eilanden, Hong-Kong, IJsland, Korea, Litouwen, Taiwan, Oekraïne, Venezuela enz. Desalniettemin ligt er een duidelijke focus op Belgisch werk, waarvan heel wat creaties in verschillende genres: akoestisch, elektronisch, elektro-akoestisch, kamermuziek, solostukken, orkestwerken, performance en installaties.

Brussel (25 & 26/10) - musique acousmatique

Champ d'Action
Champ d'Action
De World Music Days worden geopend in Brussel, waar de concerten zich afspelen in Flagey, Marni en het conservatorium. Onder de uitvoerders zijn Het Collectief en het Brussels Philharmonic dat te horen is met violist Andrey Baranov (winnaar van de Koningin Elisabetwedstrijd voor viool 2012) in ‘The Lark Ascending’ van Ralph Vaughan Williams. Meer in het kader van de moderne gecomponeerde muziek speelt het orkest ook de tweede symfonie van Annelies van Parys naast werk van andere Belgische componisten zoals Benoît Mernier en Frédéric Devreese. Het orkest staat die avond onder leiding van Yuki Kakiuchi, winnaar van het internationaal dirigentenconcours van Besançon 2011.

Voor het einde van de openingsdag van het festival op 25 oktober worden de live muzikanten ingeruild voor tien tapecomposities, een optreden dat ook kadert in het Festival Acousmatique International, georganiseerd door Musiques & Recherches.

Leuven (26-28/10) - TRANSIT Festival

Dat Leuven het zenuwcentrum vormt van de World Music Days kan geen verbazing wekken. Geen enkel festival zette in het verleden zo in op creaties als het TRANSIT Festival dat het Festival van Vlaanderen Vlaams-Brabant jaarlijks in het kunstencentrum STUK organiseert. Voor deze editie doet Transit het wat rustiger aan met eerste uitvoeringen, maar niet wat betreft het aantal concerten.

Vrijdag is traditioneel een aanloopavond waarop dit jaar naast een micro-opera van Signe Klejs en Niels Roenholdt (in de gedaante van een installatie) ook Champ d’Action te horen is in onder andere ‘Fingerfertigkeit’, een stuk dat Serge Verstockt, artistiek leider van het ensemble, schreef in opdracht van TRANSIT. Later op de avond is de Letter Piece Company te zien en te horen in ‘A to Zzz’: een stuk waarin componist Matthew Shlomowitz beweging en muziek vermengt op een manier die sterk gelijkt op de ‘Letter Pieces’, de amusante, grappige en ingenieuze performances die twee jaar geleden reeds te zien waren op het festival. Wie deze uitvoering op vrijdag moet missen, krijgt overigens zaterdag in de namiddag een nieuwe kans. 

De volgende dagen biedt TRANSIT naast reguliere concerten ook twee toonmomenten van educatieve projecten: een gitaarensemble dat werk speelt van Guy De Bièvre en het eindresultaat van de Nadar Summer Academy die eind augustus plaatsvond.

Het elektro-akoestische repertoire staat eveneens centraal in twee optredens. Op zaterdag slaan Arne Deforce en het Centre Henri Pousseur (Luiks centrum voor elektronische en elektro-akoestische muziek) de handen in elkaar voor een programma met werken voor elektronica en cello met creaties van Tim Vets en Wieland Hoban naast werk van Raphael Cendo. Deze componist, met een zwak voor haast monsterlijke volumes en alles verterende klanksculpturen, plaatst daarvoor speciaal luisprekers, zodat het geluid langs alle kanten op de luisteraar afkomt. Een dag later zoekt ook het Quatuor Danel hulp hij het Centre Henri Pousseur voor eerste uitvoeringen van werken van Jean-Luc Fafchamps en Maarten Buyl.

Nog zo’n uitzonderlijk optreden is het interactieve online concert, waarbij muzikanten in Leuven en ’s-Hertogenbosch afwisselend op de twee locaties spelen, maar waarbij het publiek op een van de twee plaatsen alles kan volgen. Speciaal voor deze situatie schreef Peter Swinnen een nieuw werk, waarin de muzikanten en België en Nederland tegelijkertijd zullen samenspelen via een online verbinding.

Meer traditionele concertformats zijn er tenslotte voor pianist Ian Pace (sinds jaren een regelmatige klant op TRANSIT) die ondermeer een creatie zal spelen van André Laporte, gewezen voorzitter ISCM België. Een dag later haalt TRANSIT tenslotte de grote kanonnen boven. In de Schouwburg (en dus niet in STUK) verschijnt dan het legendarische Ensemble Intercontemporain, ooit nog uit de grond gestampt door Pierre Boulez, maar hier onder leiding van Jurjen Hempel. Het ensemble zal in uitgebreide sinfoniettabezetting te horen zijn in een werk van de Zuid-Koreaanse Unsuk Chin en premières van stukken van Enno Poppe en de vaandeldrager van de Vlaamse hedendaagse muziek, Luc Breways. Een uniek concert dat alles heeft om een stevig orgelpunt te vormen voor het TRANSIT festival.

Bergen (29/10) - en een beetje Luik

De Waalse poot van de World Music Days situeert zich op 29 oktober in Bergen, maar krijgt steun uit het Luikse. Het Centre Henri Pousseur en de Japanse violiste Izumi Okubo (docente aan het conservatorium van Luik en co-aanvoerder van het Orchestre Philharmonique de Liège) zorgen voor een programma met ondermeer een première van een werk van Peter Swinnen.

Ook het Ensemble ON en het Ensemble Musiques Nouvelles geven ruimte aan Belgische componisten. Het eerste is te horen in creaties van Pierre Slinckx  en Gilles Doneus en in ‘Un Ciel Fait d'Herbes II’ van Claude Ledoux. Ensemble Musiques Nouvelles, het vlaggenschip van de Waalse nieuwe muziek, zorgt voor eerste uitvoeringen van Pierre Bartholomée  en Jean‐Pierre Deleuze. Verder op het programma van dit concert komt de luisteraar Philippe Boesmans tegen, Jean-Paul Dessy  en ‘Domeniche Alla Periferie del Impero‘ van de acht jaar geleden overleden Italiaan Fausto Romitelli, een werk dat het ensemble eerder dit jaar uitbracht op het album ‘Nameless City’ (Cypres).

Gent (30/09 & 01/10) - robots en levende muzikanten

Ensemble Intercontemporain
Ensemble Intercontemporain
Wie het heeft over nieuwe muziek in Gent, kan niet om de Stichting Logos heen, het muzikale geesteskind van componist en instrumentenbouwer Godfried‐Willem Raes. Op 30 oktober worden de robots van Logos’ M&M ensemble in gang gezet voor vijf creaties, waaronder werken van Kristof Lauwers en Godfried‐Willem Raes zelf. Later die dag verhuist het festival naar de Handelsbeurs voor een namiddagconcert van Besides dat ondermeer twee werken van Matthew Shlomowitz brengt: zijn ‘Letter Piece #5’ en ‘Avant Muzak’, een “traditioneel” stuk voor weinig traditionele bezetting van fluit, drums, elektrische gitaar, sopraansax, harp, viool, cello en sampler.

Het avondconcert in de Handelsbeurs is in handen van Het Collectief dat naast muziek van een Cypriotische, een Russische en een Litouwse componist ook te horen is in werken van grotere namen, zoals George Benjamin (‘Flight’) en Steve Reich (‘New-York Counterpoint’ voor klarinet en tape).

Een dag later, op 31 oktober resideert het festival in De Bijloke waar Nadar muziek speelt van haar dirigent Daan Janssens en Stefan Prins’ ‘Fremdkörper  1’. Van dit werk verscheen eerder dit jaar een opname door Nadar op een dubbel-cd, uitgebracht op het gereputeerde label Sub Rosa en integraal gewijd aan het werk van Prins.

Spectra speelt enkele uren later drie creaties, van de Chileen Pedro Álvarez , de Taiwanees Chiu‐Yu Chou en ‘Memories of an Index’ van Annelies Van Parys. Voor het slotconcert speelt het Brussels Philharmonic de symfonie in d van Franck en het derde vioolconcerto van Mozart (opnieuw met violist Andrey Baranov), naast recenter geschreven werken uit Hongarije en de VS.

Brugge (01 & 02/11) - in en rond het Concertgebouw

Fans van hedendaagse muziek zullen op de eerste dag dat het festival in Brugge neerstrijkt niet te veel andere afspraken in hun agenda moeten noteren. Het begint al om 10.30u met het Vlaams Radio Koor dat een artiestenmis zingt in de Sint-Salvatorkerk, met naast ‘Missa 6 vocibus’ van Joseph Ryelandt ook werken van componisten uit het festivalprogramma. Op de middag neemt beiaardier Frank Deleu over met ‘Bell Play’ van de Australiër Ben Thorn.

In de late namiddag kan het publiek terecht in de Kamermuziekzaal waar onder andere de muzikanten van Agartha (met An Raskin op bajan - een Russisch accordeon), Tomma Wessel (blokfluit) en Alain Pire (trombone) te horen zijn in een akoestisch en elektro-akoestisch programma.

Karbido: 'The Table'
Karbido: 'The Table'
Voor het avondconcert tekent Bl!ndman [sax] en [drums], met creaties van o.a. de Belgen Wim Henderickx, Frederik Neyrinck en natuurlijk Bl!ndman-opperhoofd Eric Sleichim, naast eerste uitvoeringen van de Nederlandse Mayke Nas en Italiaan Riccardo Nova. Wie tussen de verschillende optredens niet naar huis kan, is welkom bij de doorlopend toegankelijk geluidsinstallaties.

Die tweede dag doen de World Music Days het in Brugge heel wat rustiger aan. I Solisti del Vento beginnen er aan om 20u met een programma met een creatie van Frederik Neyrinck, naast werk van ondermeer Wim Henderickx  en een uitvoering van Stravinsky’s ‘Octet’. Daarna volgt een late night optreden van Kardibo. Voor dit Poolse collectief mag hedendaagse muziek ook speels zijn. In ‘The Table’ bespelen ze immers louter een tafel: met handen, voorwerpen en uiteraard de nodige geluidsversterking.

Antwerpen (03 & 04/11) – de stem en het laatste woord

Voor de laatste dagen verhuizen de World Music Days naar deSingel waar vooral zaterdag 3 november een drukke dag wordt. Het begint al om 17u met een concert van E-XXI. Een goed uur later verschijnt Champ d’Action opnieuw in het programma van de World Music Days, ditmaal met een programma dat de elektro-akoestische tour op gaat. Op het programma staan ondermeer ‘Black Rock Unfolding’ (voor cello en elektronica) van Luc  Brewaeys, ‘Parcours’ van Annelies Van Parys en ‘A la Recherche de Temps’ van Serge Verstockt: stuk voor stuk componisten van wie ook elders muziek te horen is tijdens het festival. Het ensemble Spectra zorgt voor uitvoeringen van ‘Das Haar’ van Goeyvaerts en ‘Avec Diamants Extrêmes’ van haar dirigent Filip Rathé. De avond wordt om 21.30 besloten met enkele werken voor live elektronica.

Op de slotdag van het festival speelt het Hermes Ensemble ondermeer de creatie van ‘Atlantic Wall’ van Wim Henderickx en de ‘Sringara Chaconne’ van Jonathan Harvey, een man die beschouwd mag worden als een van de belangrijkste en meest fascinerende componisten van de afgelopen decennia.

Voor het echte slotconcert van de World Music Days zorgt deSingel voor een verrassing. Waar het programma hoofdzakelijk gevuld is met concerten van instrumentale ensembles, krijgt het vocale ensemble Aquarius de eer om de deur van het festival achter zich dicht te trekken met werken van Rolan Coryn en 8 buitenlandse componisten.

Meer over World Music Days


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.